مدیریت دانش موثر برای راهاندازی کسب و کار
در جوامع امروزی با توجه به سرعت تغییرات و پیچیدگیهای کسب و کارهای جدید و نوظهور و محیطهای متعلق به آن دانش به یک منبع کلیدی تبدیل و از آن میتوان به عنوان یک دارایی حیاتی برای به دست آوردن یک مزیت رقابتی نام برد.در این شرایط همه موسسات و شرکتهای کوچک و بزرگ نیازمند استفاده از دانش موثر بوده و مستعد پیاده سازی و ریل گذاری برنامههای مرتبط با مدیریت دانش میباشد.
امروزه تغییرات روشها و محیطهای کسب و کار سازمانها و نهادهای اقتصادی آموزشی و غیر اقتصادی را الزام به مدیریت دانش برای بهرهمندی از سرمایههای فکری کارکنان مینماید. پیدایش اقتصاد مبتنی بر دانش و سایر بنگاههای اقتصادی الهام گرفته از اقتصاد دانش بنیان دانش را دارایی و ثروت کلیدی خود میدانند و برای آن برنامه دارند.موسسه ایده پردازان خلاق هم از این قاعده به قانون جدا نبوده و جهت احراز مزیت رقابتی دانش و تجربه را منبعی ارزشمند و استراتژیک و محوری برای خود قرار داده است.
عمدهترین چالشی که امروز مدیران ارشد دارای تفکر استراتژیک دارند عدم توان مدیریت دانش اثربخش میباشد اما به دلیل کمبود مدلها چهارچوبها و قواعد ابزاری ناچارند تا با استفاده از ابزارهای کارآمد و یا ناکارآمد از خطاهای خود درس بگیرند .به عبارتی از روش آزمایش و خطا استفاده میکنند
البته همه عزیزان در جریان هستند برای ارتقا و بهرهوری سازمانها ضروریست فرایندی متمرکز بر دانش موثر هم ایجاد گردد. مدیریت دانش عملیات روزمره و عادات سازمان را متحول مینماید و در صورت سازماندهی و طراحی فرایندها به وسیله آن میتوان دانش را استاندارد نموده و مهارت را مستندسازی نمایند انتخاب استراتژی مدیریت دانش خود یک مسئله و موضوع استراتژیک بوده و شامل قضاوتهای ذهنی وکیفی میگردد.
میتوان گفت بخش عمدهای از تحقیقات موجود در خصوص مدیریت دانش روی عوامل مهمی مانند مردم ساختارهای سازمانی و فرایندها استراتژی فرهنگ و آموزش منابع و فناوری که میتواند بر موفقیت استراتژی مدیریت دانش تاثیرگذار باشند متمرکز شده است . موسسات آموزشی و غیر آموزشی و حتی سازمانهای عید و طویل دولتی جهت اجرای برنامههای عملیاتی و رسیدن به اهداف سازمانی از دانش الزاماً باید استفاده کنند و بهرهبرداری هم کردهاند البته باید گفت که این دانش نزد افراد بوده و در ذهن آنها انباشته شده است.
عدم استفاده از این دانش و ظرفیتها منجر به افزایش هزینههای اجرایی شده و تصمیمات نادرست اخذ میگردد با وجود اینکه دانش توسط افراد کسب میگردد لاکن سودمند بودن آن از اهمیت بالای برخوردار است که همه سازمانها و موسسات در آن سهیمند و باید به اشتراک گذاشته شود رشد و پیشرفت هر بخشی از بدنه مدیریتی چه در سطح اقتصاد وچه درسطح آموزش مدیریت دانش خود را باید جز محصولات و سرلوحه کار خود قرار بدهند.
کریم پروایی