اسکرچ یا زبان برنامه نویسی کوکانه را بهتر بشناسیم

بدون دیدگاه

همانطور که می‌دانید با پیشرفت علم و تکنولوژی خیلی بدیهی است که به علوم و فنون کامپیوتر اهمیت زیادی داده شود.در سال ۲۰۰۷میلادی دانشمندان به دنبال زبانی بودند که بتوانند برنامه نویسی را از سنین پایین‌تر آغاز کنند.دانشمندان آزمایشگاه ام آی تی آمریکا زبان برنامه نویسی اسکرچ را طراحی کردند اسکرچ یک زبان برنامه نویسی کودکانه است.

اسکرچ به شیوه ای طراحی شده است که کودکان و دانش آموزان به راحتی بتوانند انیمیشن و برنامه های تعاملی بسازند.برنامه نویسی یکی از مهارت هایی میباشد که در اینده بازار کار فراوانی خواهد داشت همچنین اهمییت برنامه نویسی نیزبیشتر از پیش میشود…

یکی از دلایل مهم گسترش اسکرچ در سراسر جهان پشتیبانی  اسکرچ از 70زبان و همچنین رایگان بودن خدمات این نرم افزار است .دانشمندی به نام میچ رسنیک که طراح برنامه اسکرچ می‌باشد نکات بسیار ظریف و مهمی را مطرح می‌کند .به عنوان مثال بچه‌ها در اسکرچ برنامه نویسی را یاد می‌گیرند ،اما مهمتر از آن کد نویسی را یاد می‌گیرند بچه‌ها با کد نویسی یاد می‌گیرند که چطور یک ایده نصفه کاره به یک پروژه کاربردی و کامل تبدیل می‌شود.

فلسفه ی اسکرچ: image progmram share                        

اسکرچ خلاصه شده در شعار اصلی آن image (مجسم کردن،تصویر)

یعنی، بچه‌ها را دعوت می‌کند به تخیل، تخیل یکی از ارکان اصلی آموزش است که معمولاً در مدارس به آن توجهی نمی‌شود .در برنامه اسکرچ علاوه بر اینکه اجازه می‌دهد بچه‌ها در آن نقاشی کنند اجازه می‌دهد بچه‌ها تخیلشان را در آن پیاده کنند.

Program(برنامه)

بچه‌ها برای پیاده کردن تخیلشان که احتمالاً یک داستان و یا یک بازی است باید به کامپیوتر دستوراتی بدهند که این کار در اسکرچ قابل انجام است.

Share(اشتراک گذاشتن)

به معنای اشتراک گذاشتن است. بچه‌ها تشویق می‌شوند کارهایشان را در اسکرچ به صورت آنلاین با هم به اشتراک بگذارند.

مزایای اسکرچ:

در این زبان برنامه نویسی بچه‌ها یاد می‌گیرند که چطور باید ایده‌های کوچک را به تکه‌های قابل فهم تبدیل کرد کدنویسی این اجازه را می‌دهد که افراد احساسات و ایده‌های خود را در زندگی شخصی بیان کنند و راه‌های جدیدی برای بیان آن پیدا کنند، مانند ساخت یک کارت تبریک برای روز مادر ، بچه‌ها یاد می‌گیرند چطور در اشکال‌ و قسمت‌هایی که خوب کار نمی‌کنند شکیبا باشند و تا حل مسئله پایدار بمانند.

 برنامه نویسی مانند خواندن و نوشتن باعث رشد وتوسعه ی استدلال و تفکر خلاقانه و همکاری با سایرین خواهد شد. اسکرچ یک زبان برنامه نویسی گرافیکی است که دیداری یا بصری است در اسکرچ دستورات را تایپ نمی‌کنیم بلکه این دستورات به شکل تصاویری هستند که آنها را با درگ اند دراپ زیر هم قرار می‌دهیم تا یک برنامه ساخته شود بلوک‌های اسکرچ را باید طبق دستوراتی که گفته می‌شود در کنار هم قرار دهیم.

بلوک‌های اسکرچ را باید طبق دستوراتی که گفته می‌شود در کنار هم قرار داد و یاد می‌گیریم خطاها را بگیریم بچه‌ها می‌توانند صداها و یا حتی عکس‌های خود را اضافه کنند و سپس از بلوک‌های برنامه نویسی برای زنده کردن شخصیت‌های خود استفاده کنند.

از جمله فواید اسکرچ میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • برنامه نویسی سبب خلاقیت در کودکان می‌شود
  • کدنویسی سبب رشد مهارت‌های ریاضی و منطقی می‌شود
  •  کودکان داستان نویسی را یاد می‌گیرند
  •  اعتماد به نفسشان افزایش می‌یابد
  • ارتباط ملموس با ریاضیات
  • تقویت تفکر کامپیوتری
  • تقویت روحیه تیمی در کودکان
  • آشنایی با دنیای دیجیتال
  • آشنایی با روند طراحی پروژه

اسکرچ در سه ترم  ویژه ی دانش آموزان برگزار می‌شود که موسسه ایده پردازان خلاق  با داشتن تیم برنامه ریزی و آموزشی قوی توانایی برگزاری را به صورت حضوری و آنلاین دارد همراه با آموزش اسکرج برای هر ترم یک جلد کتاب هم به دانش آموزداده می‌شود که مطالب مربوط به هر ترم و ساخت برنامه‌های مختلف و زیبا در آن به کار رفته است.

 کدنویسی جهان جدیدی را به کودکان نشان می‌دهد. کدنویسی فرصت شغلی خوبی را برای آنان فراهم می‌کند . با آموزش اسکرچ به فرزندانمان، آنها را از مزایای بی‌نهایت جهان کدنویسی و آینده ی درخشان این مسیر آشنا خواهیم کرد که بتوانیم در تقویت مهارت‌ها و کارکرد بهتر مغز کودکان تاثیرگذارباشیم ..

مفاهیم موجود در اسکرچ

در اسکرچ دانش اموزان با مفاهیم ترتیب ،حلقه ،موازات ،رویداد ،شرط تجربه و تکرار، تست و عیب یابی اشنا میشوند.

این فرایند طراحی پرژه ادغامی از چندین توانایی یادگیری قرن 21 میباشد که برای موفقییت در آینده ضروری است ..خلاقانه فکر کردن،به طور واضح ارتباط برقرار کردن،به صورت سیستمی تحلیل کردن،به صورت موثر همکاری کردن،به صورت مکرر طراحی کردن و به صورت مستمر یاد گرفتن…

موسسه ایده پردازان خلاق میتواند اسکرچ  رادر سه ترم دانش آموزی برگزار مینماید که موسسه ایده پردازان خلاق توانایی برگزاری هرسه ترم را به صورت حضوری و آنلاین دارد همراه با آموزش اسکرج برای هر ترم یک جلد کتاب هم به دانش آموز داده می‌شود ضمنا مطالب مربوط به هر ترم و ساخت برنامه‌های مختلف و زیبا یی در آن به کار رفته است.

در موسسه ایده پردازان تمامی کلاس های مهارتی(اسکرچ،چرتکه،رباتیک) که مربوط به دانش اموزان میشود،به صورت انلاین و حضوری در اختیار تمامی دانش اموزان کشوری قرار میگیرد

کلام پایانی

با گذشت زمان مهارت  برنامه نویسی و شروع یادگیری ان از سنین کمتر روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار میگردد.در واقع در مقاله فوق به این نکته پی بردیم که برنامه نویسی اسکرچ میتواند نقطه شروع مناسبی برای یادگیری و ورود کودکان به جهان برنامه نویسی باشد

نوشتهٔ پیشین
درس یازده
نوشتهٔ بعدی
به مناسبت روز روابط عمومی برگزار شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید