چطور به نوجوان خود کمک کنید تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد

وقتی صحبت از تربیت یک نوجوان شاد و سالم می شود، اعتماد به نفس کلیدی است. اولین قدم برای کمک به نوجوان این است که بفهمید چرا ممکن است در وهله اول نسبت به خود احساس ناراحتی کنند.نوجوان بودن می تواند دوران گیج کننده ای باشد که با تغییرات فیزیکی و هورمونی و همچنین محیط های جدید و پویایی های اجتماعی تغییر می کند. اگر فکر می کنید که نوجوان شما فاقد عزت نفس است یا اعتماد به نفس پایینی دارد، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای تقویت او کمک کنید.

چند راهکار مفید برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان

 

 از نوجوان دعوت کنید تا یک پرتره از خود ترسیم کند.

پرتره از خود راهی عالی برای انعکاس و تمرکز روی نکات مثبت است. از نوجوان بخواهید بالای تصویر خود «من هستم» را همراه با کلمات مثبتی که دوستان و عزیزانش برای توصیف آنها استفاده می کنند، بنویسد. این کلمات و ویژگی ها را با نوجوان در میان بگذارید تا آنها بتوانند خود را با دید مثبت ببینند

به نوجوان  خود کمک کنید تا روی زمینه های مثبت برای تغییر تمرکز کند.

از آنها بخواهید تا درمورد جنبه های مختلف خود فکر کنند. آنها ممکن است در مورد ظاهر بدنی خود، تصویر بدن شخصی خود و نحوه استفاده از رسانه های اجتماعی فکر کنند. برای هر جنبه فردی، از آنها بخواهید 2 تغییر مثبتی را که می توانند برای خود ایجاد کنند، یادداشت کنند. این یک راه عالی برای تشویق تفکر مثبت و ایجاد دیدگاهی سالم است.به عنوان مثال، یک نوجوان ممکن است بنویسد که باید زمان کمتری را در توییتر صرف کند، یا اینکه باید زمان کمتری را برای مقایسه خود با افراد دیگر در اینستاگرام صرف کند. شناخت واقعی خود و درک آنچه باید روی آن کار کنید به ایجاد اعتماد به نفس کمک می کند.

نوجوانان خود را تشویق کنید تا در فعالیت های ورزشی شرکت کنند

فعالیت بدنی راهی عالی برای افزایش عزت نفس در نوجوانان است. تحقیقات نشان می دهد که نوجوانان هنگام ورزش احساس بهتری نسبت به خود دارند، از نوجوان دعوت کنید تا برای یک برنامه ورزشی سرگرم کننده مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال، شنا قدرتی ثبت نام کند.هر نوع ورزش، چه یوگا باشد، چه دویدن، یک ورزش تیمی یا چیز دیگری کاملاً مفیداست . عشق به خود شامل مراقبت از بدن و همچنین ذهن، قلب و روح باعث افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان می شود.

از نوجوان خود تأیید و تعریف کنید

کلمات تاییدی ارزش زیادی دارند، پس با آنها سخاوتمند باشید. وقتی از اقدامات یا دستاوردهای فرزندتان تأیید یا تعریف می کنید، به ایجاد اعتماد به نفس او کمک می کند و او را وادار می کند تا به تلاش خود ادامه دهد. همیشه به نوجوان خود اجازه دهید بداند که چقدر به پدر و مادر بودن خود افتخار می کنید و سعی کنید هیچ دستاوردی را نادیده نگیرید.

 نوجوان خود را تشویق کنید تا فعالیت های جدید را امتحان کند

یکی از بهترین راه ها برای افزایش اعتماد به نفس نوجوان شما این است که فعالیت های فوق برنامه جدید را امتحان کند. با بیرون رفتن و تجربه چیزهای جدید، نوجوان شما می تواند استعدادهای پنهان  خود را کشف کند،و با ترس از شکست مواجه شود مشاغل پاره وقت، ، کارهای داوطلبانه یا یادگیری موسیقی همگی راه های خوبی برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان است. وقتی فرزند شما چیزهای مختلف زیادی را امتحان می کند، متوجه می شود که در چه چیزی خوب است و از چه چیزهایی لذت می برد. او همچنین یاد خواهد گرفت که اکثر مردم در برخی کارها خوب عمل می کنند و در برخی دیگر نه چندان خوب – و این خوب است. به هر حال، همه ما نمی توانیم ورزشکاران المپیک، نابغه کامپیوتر یا ستاره های سینما باشیم!

فرزندتان را تشویق کنید تا با اعتماد به نفس رفتار کند.

 به فرزندتان پیشنهاد دهید که با دیگران ارتباط چشمی برقرار کند، جسور باشد، کارهایی را که دوست دارد انجام دهد، سعی کند روی کارهایی که نمی تواند انجام دهد تمرکز نکند و از موقعیت هایی که می داند خوب نیستند دوری کند. داشتن اعتماد به نفس اولین قدم برای احساس اعتماد به نفس است .تلاش های فرزندتان را تحسین کنید. اگر امتحان، مصاحبه یا بازی آنطور که فرزندتان انتظار داشت نتیجه نمی‌دهد، سعی کنید او را به خاطر تلاشی که در این فعالیت انجام داده است، تحسین کنید.

نتیجه

اکنون که راه‌های زیادی را بررسی کرده‌ایم که والدین می‌توانند نوجوانانی با اعتماد به نفس تربیت کنند، امیدواریم که برای اجرای این استراتژی‌ها در فرزندپروری خود احساس قدرت کنید.با ایجاد عزت نفس، ترویج نظم و انضباط مثبت، تقویت استقلال، مدیریت عواطف، پرورش سلامت روان و پرورش عزت نفس سالم، می توانید به نوجوان خود کمک کنید تا چالش های دوران نوجوانی را با انعطاف پذیری و اعتماد به نفس طی کند.

 

نوشتهٔ پیشین
سمینار رفتارشناسی دیسک
نوشتهٔ بعدی
مسابقات استان سمنان – شهرستان دامغان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید