مدیریت دانش موثر برای راه‌اندازی کسب و کار

بدون دیدگاه
مدیریت دانش موثر برای راه‌اندازی کسب و کار

مدیریت دانش موثر برای راه‌اندازی کسب و کار

در جوامع امروزی با توجه به سرعت تغییرات و پیچیدگی‌های کسب و کارهای جدید و نوظهور و محیط‌های متعلق به آن دانش به یک منبع کلیدی تبدیل و از آن می‌توان به عنوان یک دارایی حیاتی برای به دست آوردن یک مزیت رقابتی نام برد.در این شرایط همه موسسات و شرکت‌های کوچک و بزرگ نیازمند استفاده از دانش موثر بوده و مستعد پیاده سازی و ریل گذاری برنامه‌های مرتبط با مدیریت دانش می‌باشد.
امروزه تغییرات روش‌ها و محیط‌های کسب و کار سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی آموزشی و غیر اقتصادی را الزام به مدیریت دانش برای بهره‌مندی از سرمایه‌های فکری کارکنان می‌نماید. پیدایش اقتصاد مبتنی بر دانش و سایر بنگاه‌های اقتصادی الهام گرفته از اقتصاد دانش بنیان دانش را دارایی و ثروت کلیدی خود می‌دانند و برای آن برنامه دارند.موسسه ایده پردازان خلاق هم از این قاعده به قانون جدا نبوده و جهت احراز مزیت رقابتی دانش و تجربه را منبعی ارزشمند و استراتژیک و محوری برای خود قرار داده است.
عمده‌ترین چالشی که امروز مدیران ارشد دارای تفکر استراتژیک دارند عدم توان مدیریت دانش اثربخش می‌باشد اما به دلیل کمبود مدل‌ها چهارچوب‌ها و قواعد ابزاری ناچارند تا با استفاده از ابزارهای کارآمد و یا ناکارآمد از خطاهای خود درس بگیرند .به عبارتی از روش آزمایش و خطا استفاده می‌کنند
البته همه عزیزان در جریان هستند برای ارتقا و بهره‌وری سازمان‌ها ضروریست فرایندی متمرکز بر دانش موثر هم ایجاد گردد. مدیریت دانش عملیات روزمره و عادات سازمان را متحول می‌نماید و در صورت سازماندهی و طراحی فرایندها به وسیله آن می‌توان دانش را استاندارد نموده و مهارت را مستندسازی نمایند انتخاب استراتژی مدیریت دانش خود یک مسئله و موضوع استراتژیک بوده و شامل قضاوت‌های ذهنی وکیفی می‌گردد‌.

می‌توان گفت بخش عمده‌ای از تحقیقات موجود در خصوص مدیریت دانش روی عوامل مهمی مانند مردم ساختارهای سازمانی و فرایندها استراتژی فرهنگ و آموزش منابع و فناوری که می‌تواند بر موفقیت استراتژی مدیریت دانش تاثیرگذار باشند متمرکز شده است . موسسات آموزشی و غیر آموزشی و حتی سازمان‌های عید و طویل دولتی جهت اجرای برنامه‌های عملیاتی و رسیدن به اهداف سازمانی از دانش الزاماً باید استفاده کنند و بهره‌برداری هم کرده‌اند البته باید گفت که این دانش نزد افراد بوده و در ذهن آن‌ها انباشته شده است.
عدم استفاده از این دانش و ظرفیت‌ها منجر به افزایش هزینه‌های اجرایی شده و تصمیمات نادرست اخذ می‌گردد با وجود اینکه دانش توسط افراد کسب می‌گردد لاکن سودمند بودن آن از اهمیت بالای برخوردار است که همه سازمان‌ها و موسسات در آن سهیمند و باید به اشتراک گذاشته شود رشد و پیشرفت هر بخشی از بدنه مدیریتی چه در سطح اقتصاد وچه درسطح آموزش مدیریت دانش خود را باید جز محصولات و سرلوحه کار خود قرار بدهند.

کریم پروایی

نوشتهٔ پیشین
نشست دوستانه با مسئول رسیدگی به امور مساجد مشهد
نوشتهٔ بعدی
جشنواره بزرگ عکاسی نوروز ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید